DBA

Резолюція за результатами круглого столу: проблеми та можливості для будівельної галузі

Будівельна бізнес-асоціація підготувала резолюцію за результатами круглого столу «Будівельна галузь під час війні. Проблеми та перспективи», що відбувся 10 травня у КНУБА.

 

Нагадаємо, що до обговорень долучилися близько 30 представників галузі, а також влада і науковці. Зокрема:

– голова парламентського Комітету з питань організації державної влади,

місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена

Шуляк;

– проректори КНУБА Денис Чернишев та Олександр Ковальчук;

– члени правління DBA;

– забудовники з Одещини, Житомирщини, Дніпропетровщини, Полтавщини,

Хмельниччини, Волині, Києва та області.

 

Результатом профільної зустрічі стала резолюція, де DBA зібрала ключову проблематику. А також запропонувала шляхи подолання наявних проблем. 

Розглянемо основні питання та запропоновані рішення.

 

Набуття права користування земельною ділянкою та необхідність подовження строків користування земельною ділянкою.

З корупційною складовою представники галузі можуть зіткнутися на будь-якому етапі містобудівної діяльності, починаючи від отримання у користування земельної ділянки. А це складно без «попередніх домовленостей» з представниками органу місцевого самоврядування.

 

Те саме стосується і подовження строків користування земельною ділянкою. Ба більше, на цьому етапі бізнес ризикує втратити вкладені інвестиції, якщо орган місцевого самоврядування не подовжить або розірве договір.

 

Від вказаного ризику відсутні будь-які законодавчі запобіжники. Це є причиною відсутності стабільних закордонних інвестицій. Адже забудовник може втратити інвестиції без істотних порушень умов договору внаслідок його розірвання, наприклад, через затягування будівництва. При цьому, причиною такого затягування в більшості випадків, є зволікання самих органів державної/місцевої влади у видачі дозвільних документів, технічної документації.

 

Диджиталізація процесів отримання/погодження дозвільних документів значно спростила б деякі процеси. Таким чином можна уникнути безпосереднього контакту з чиновниками та проходження бюрократичних процедур.

 

Створення штучних перешкод у містобудівній діяльності контролюючими органами.

Контролюючі органи мають нести чітку відповідальність за перешкоджання в здійсненні містобудівної діяльності. Кожен інспектор контролюючого органу, представники ініціативних груп повинні розуміти, що законом передбачена відповідальність за свідомо спровоковані перешкоди. Така законодавча ініціатива повинна скоротити корупційні ризики, які виникають на практиці в кожного забудовника.

 

В законодавстві повинна бути встановлена презумпція переважного права користування земельними ділянками добросовісними забудовниками, які не порушували норми забудови. Потрібно виключити практику «узаконеного рейдерства», коли спочатку створюються перешкоди в забудові, а потім розривається договір оренди земельної ділянки.

 

Складний і тривалий процес отримання технічних умов на підключення до комунікацій.

Необхідно розробити єдині стандарти отримання технічних умов. Позбавити органи, які надають дані умови, можливості перекладати відповідальність за відновлення комунікаційних мереж на забудовника.

 

Застарілі генеральні плани населених пунктів.

Слід постійно оновлювати план розвитку міста з персональною відповідальністю органів місцевої влади за цю роботу. А також надати можливість громадянам та бізнесу вносити свої пропозиції щодо плану розвитку міста.

 

Прийняті плани розвитку міста повинні мати чіткі цілі їх реалізації, а відповідальні особи та органи мають публічно звітувати щодо їх виконання.

 

Кадрова проблематика.

Під час дії воєнного стану та загальної мобілізації в Україні, у всіх підприємств в будівельній галузі гостро стоїть питання з наявністю кваліфікованих спеціалістів.

 

Є непоодинокі випадки, коли будівельне підприємство виграло тендер та розпочало виконання робіт за контрактом, а в цей час його працівників мобілізують до лав Збройних Сил України. За таких умов підприємство не може своєчасно та в повному обсязі виконати свої зобов’язання за укладеними договорами, внаслідок чого замовниками будівництва накладаються на підприємство штрафні санкції.

 

Таким чином, підприємство зазнає як фінансових збитків, так і іміджевих втрат як ненадійний партнер.  

 

Відновлення пошкодженої та зруйнованої нерухомості.

Відбудова пошкоджених та зруйнованих об’єктів цивільного призначення потребує комплексного підходу. Це означає, що відновлення необхідно проводити з урахуванням будівництва соціальних об’єктів – дитячих садків, шкіл, лікарень, а також комунікацій.

 

Для кожного міста, містечка, територіальної громади, де є руйнування або пошкодження в результаті військової агресії РФ, або такого, де мешкають переселенці з місць бойових дій, необхідно розробити проєктну містобудівну документацію, враховуючи заміну мереж водо-, тепло-, електро- та газопостачання.

 

Це лише деякі проблеми та рішення, які учасники круглого столу окреслили у резолюції. Документ має розглянути парламентський Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *